XXV Miedzynardowy Złaz Samorzadowców

komunikat

Proponowane szlaki XXV Złazu Samorządowców

w dniu 28 sierpnia 2021 roku:

1. Szlaki bez wejścia na Babią Górę (w przypadku deszczowej pogody, po wyznaczonych drogach, w większości asfaltowych, trasy spacerowe w większości wśród drzew i zieleni):

Trasa nr 1: Lipnica Wielka Przywarówka szkoła podstawowa – Stańcowa Polana.

Długość trasy 3,0 km; czas przejścia 45-60 minut – szlak bardzo łatwy;

Przejście rozpoczynamy przy Szkole Podstawowej Nr 4 w Lipnicy Wielkiej-Przywarówce. W pobliżu znajduje się także przystanek autobusowy Lipnica Wielka OSP Przywarówka, do którego mogą dojechać uczestnicy Złazu. Wędrujemy w kierunku Polany Stańcowej i Babiej Góry, cały czas drogą asfaltową. Po przebyciu około 1,0 km, na rozstaju dróg przy przydrożnej kapliczce kierujemy się drogą asfaltową w prawo, dalej prosto. W końcowej części wędrujemy po asfaltowej ścieżce rowerowej. Po dojściu do początku drogi Rajsztag (parking Stańcowa) kierujemy się w prawo (około 300 m) do mety Złazu.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 11.30

Trasa nr 2: Kiczory szkoła podstawowa – Remiza Kiczory – Bartoszowa Polana kierunek Rajsztag – Stańcowa Polana;

Długość trasy około 6,0 km; czas przejścia 1,5 godzin po drodze asfaltowej i utwardzonej – trasa bardzo łatwa.

Rozpoczynamy przy Szkole Podstawowej w Kiczorach, skąd kierujemy się na południe (około 400 m) do zielonego szlaku pieszego. W pobliżu szkoły znajduje się także przystanek autobusowy, skąd dojeżdżający uczestnicy mogą rozpocząć wędrówkę. Pozostawiając szkołę podstawową po prawej stronie, idziemy w kierunku w pieszego znaku zielonego. Dochodzimy do skrzyżowania z drogą z prawej strony, skręcamy w nią, mijając po lewej stronie Remizę OSP Kiczory. Trasa wiedzie przez drogę asfaltową oraz szutrową, aż do drogi Rajsztag, gdzie skręcamy w lewo dalej w pieszy szlak zielony. Do mety Złazu pozostaje nam około 2,0 km. Droga wiedzie w znacznej części przez pola i lasy.

UWAGA!. W Szkole Podstawowej w Kiczorach istnieje możliwość zwiedzenia Izby Pamięci Ks. Władysława Pilarczyka, po wcześniejszym uzgodnieniu z organizatorem Złazu.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 11.30 (bez czasu poświęconego na ewentualne zwiedzanie Izby Pamięci Ks. Władysława Pilarczyka).

Trasa nr 3: Zubrzyca Górna Ochlipów – droga Rajsztag – Śmietanowa Polana – Stańcowa Polana.

Długość trasy około 7,5 km; czas przejścia ok. 2,0 godziny – trasa łatwa.

Początek trasy to przystanek autobusowy Zubrzyca Górna Ochlipów, skąd kierować się należy na zachód (w stroną Babiej Góry) drogą wojewódzką DW957, po około 210 metrach skręcić w lewo na drogę zwaną Rajsztag, dalej cały czas prosto. Po około 1,5 km miniemy potok Syhlec, dalej drogą w stronę Śmietanowej Hali i Stańcowej Polany. Przeważająca część trasy wiedzie wśród lasów Nadleśnictwa Nowy Targ, skrajem Babiogórskiego Parku Narodowego. Po drodze możliwość zatrzymania się na postój i spożycia posiłku pod zadaszeniami i wiatami.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 11.00

Trasa nr 4: Zubrzyca Górna Muzeum Orawski Park Etnograficzny – przystanek Ochlipów – Rajsztag – Smietanowa Hala –  Stańcowa Polana.

Długość trasy: około 9,0 km, czas przejścia: 2,0-2,5 godziny. Trasa łatwa.

Początek trasy to Muzeum Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, skąd kierować należy się w stronę Babiej Góry drogą wojewódzką DW957, po około 1,8 km skręcić w lewo na drogę zwaną Rajsztag.  Po około 1,5 km miniemy potok Syhlec, dalej w stronę Śmietanowej Hali i Stańcowej Polany. Przeważająca część trasy wśród lasów Nadleśnictwa Nowy Targ, skrajem Babiogórskiego Parku Narodowego. Po drodze możliwość zatrzymania się na postój i spożycia posiłku pod zadaszeniami i wiatami.

UWAGA! Możliwość zwiedzania MOPE w Zubrzycy Górnej po wcześniejszym z organizatorami Złazu.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 10.30 (bez czasu poświęconego na ewentualne zwiedzania Muzeum Orawski Park Etnograficzny).

1. Proponowane szlaki w wejściem na Babią Górę (wszystkie szlaki są oznaczone na mapach turystycznych, trasy są wytyczone i utrzymywane przez PTTK);

Trasa nr 5: Parking Stańcowa – Babia Góra szczyt (szlakiem zielonym) – Polana Stańcowa meta Złazu.

Długość trasy: około 9,0 km, czas przejścia: 3,5-4,0 godzin. Trasa średnio trudna

Wejście: Lipnica Wielka –  Parking Stańcowa – Babia Góra szczyt (szlakiem zielonym): czas wejścia około 2,0-2,5 godziny. W połowie trasy możliwość zatrzymania się i spożycia posiłku pod wiatą. W przeważającej części szlak prowadzi przez lasy Babiogórskiego Parku Narodowego. Po około 2/3 trasy mijamy partie lasu i można obserwować przepiękną panoramę wsi orawskich, miejscowości słowackich i Tatr. Dalej po drodze mijamy ruiny dawnego schroniska na Babiej Górze, kierujemy się dalej na szczyt Babiej Góry (Diablak).

Zejście: Babia Góra – Lipnica Wielka Polana Stańcowa (tym samym zielonym szlakiem), czas zejścia około 1,5 godziny.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 9.00.

Trasa Nr 6: Przełęcz Krowiarki – Sokolica – Kępa – Babia Góra (szlak czerwony) – Polana Stańcowa (szlak zielony).

Wejście: Zubrzyca Górna Przełęcz Krowiarki – Sokolica – Kępa – Babia Góra szczyt (szlak czerwony). Z Sokolicy z tarasu widokowego podziwiać można piękną panoramę na Zawoję i inne miejscowości. Tutaj także warto zaplanować odpoczynek (przygotowane ławeczki do odpoczynku). Dalej wejście na Kępę i szczyt Diablak. Czas wejścia łączny około 2,5 godziny.

Zejście: Babia Góra szczyt  – Lipnica Wielka Polana Stańcowa (szlakiem zielonym), czas zejścia około 1,5 godziny. Przy zejściu podziwiać możemy przy dobrej pogodzie piękną panoramę wsi orawkich, miejscowości słowackich i Tatr. Po drodze mijamy ruiny dawnego schroniska na Babiej Górze, kontynuujemy zejście szlakiem zielonym prowadzącym przez las, aż do Polany Stańcowej tj. mety Złazu.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 9.00.

Trasa nr 7: Przełęcz Krowiarki – Markowe Szczawiny (szlakiem niebieskim) – dalej wejście na Babę Górę przez Przełęcz Brona – szczyt Babiej Góry – Polana Stańcowa (meta Złazu).

Długość trasy: około 13,0 km, czas przejścia: 4,5-5,0 godzin. Trasa średnio trudna

Wejście: Przełęcz Krowiarki – Markowe Szczawiny (szlakiem niebieskim przechodzącym w końcowej części w szlak żółty). Ta część trasy bardzo łatwa, spacerowa. W schronisku na Markowych Szczawinach można odpocząć, a dalej ostre podejście na szczyt Babiej Góry przez Przełęcz Brona (szlak czerwony). Czas wejścia łącznie około 3,0-3,5 godziny.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 8.30.

Trasa nr 8: Przełęcz Krowiarki – Markowe Szczawiny (szlakiem niebieskim) – dalej wejście na Babę Górę Percią Akademików – szczyt Babiej Góry – Polana Stańcowa (meta Złazu).

Długość trasy około 13,0 km, czas przejścia: 4,5-5,0 godzin. Trasa trudna, dla zaawansowanych.

Wejście: Przełęcz Krowiarki – Markowe Szczawiny (szlakiem niebieskim przechodzącym w końcowej części w szlak żółty). Ta część trasy bardzo łatwa, spacerowa. W schronisku na Markowych Szczawinach można odpocząć. Następnie kierujemy się na szlak żółty i wchodzimy na szczyt Babiej Góry Percią Akademików (szlak żółty): czas łącznie wejścia około 3,0-3,5 godziny.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 8.30.

Trasa nr 9: Muzeum Hwiezdosława na Słowacji – Babia Góra szczyt – Polana Stańcowa (meta Złazu).

Długość trasy około 10,5 km, czas przejścia około 4,5-5,0 godzin. Trasa średnio trudna.

Wejście: Muzeum Hwiezdosława na Słowacji (Hviezdoslavova Hájovňa – Expozícia Hviezdoslavovej Hájnikovej ženy, 029 47 Oravská Polhora, Słowacja) – Babia Góra (szlakiem żółtym), długość około 5,5 km, czas przejścia około 3,0 godziny.

Zalecana godzina wyjścia na trasę: 8.00.

UWAGA! Proponuje się do każdej z w/w tras doliczyć czas 0,5-1,0 godziny na odpoczynek, posiłek, zdjęcia!